سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تنگ چشمیِ بسیار، جوانمردی را زشت و برادری راتباه می کند . [امام علی علیه السلام]

مطالعات ادیان


نظریه دینى ماکس‏وبر

ماکس وبر در تعریف «جامعه‏شناسى‏» مى‏گوید: جامعه‏شناسى علمى است که مى‏خواهد از طریق تفهم تفسیرى رفتار اجتماعى، به تبیین علل‏و معلول‏هاى آن دست‏یابد. (14) وى هرچند «جامعه‏شناسى‏» دین را تعریف نکرد، اما مى‏توان گفت: از آن‏جا که جامعه‏شناسى دین شاخه‏اى از جامعه‏شناسى است، بنابراین، تعریف آن از نظر ماکس وبر چنین است: علمى است که مى‏خواهد از طریق تفهم تفسیرى رفتار دینى - که نوعى رفتار اجتماعى است - به بیان علل و معلول‏هاى آن دست‏یابد. جامعه‏شناسى دین رفتار دینى را به عنوان نوعى رفتار اجتماعى مورد مطالعه قرار مى‏دهد. روش جامعه‏شناسى دین نیز از نظر وبر، روش تفهمى است. در نگاه وبر، فهم رفتار دینى تنها از طریق فهم تجارب در دین، عقاید و اهداف افراد و به عبارت کوتاه‏تر، تنها از طریق فهم معناى رفتار دین امکان‏پذیر است. (15)

 

در جامعه‏شناسى دین، اساسا جوهره دین - یعنى: اصول و احکام آن - و یا حقانیت و عدم حقانیت آن مورد بحث قرار نمى‏گیرد، مگر در مواردى که براى فهم و درک معناى رفتار دینى مفید باشد. جامعه‏شناسى دین رفتار متدینان را به عنوان نوعى رفتار اجتماعى، که داراى معانى و کارکرد اجتماعى از نوع دینى است، مطالعه مى‏کند.

ماکس وبر «دین‏» را چنین تعریف مى‏کند: مى‏توان روابط انسان‏ها با نیروهاى فوق طبیعى را، که به صورت دعا، زبان و عبادت در مى‏آید، «آیین و دین‏» نامید. (16)

ماکس وبر براساس روش کلى خود در جامعه‏شناسى، دین و رفتار دینى را در ادیان گوناگون، از جمله یهودیت و مسیحیت و به طور ناقص، در اسلام مطالعه کرد. جامعه‏شناسى دین وبر بیش‏تر بیانگر چند اصل عمده اخلاقى - دینى، یعنى ارتباط اخلاق دینى با نظم اقتصادى، است. بنابراین، موضوع اصلى جامعه‏شناسى دین وبر این است که ارتباط مستقیمى میان نظام اقتصادى و اصول اخلاقى جوامع وجود دارد که بر یکدیگر تاثیر و تاثر دارند. (17)

وبر در صدد این بود که اثبات کند رفتار انسان‏ها در جوامع گوناگون، زمانى فهمیدنى است که در چارچوب دریافت کلى آنان از هستى قرار گیرد. اصول جزمى دین و عقاید آن‏ها جزیى از این جهان‏بینى است و براى درک رفتار افراد و گروه‏ها، به ویژه براى درک رفتار اقتصادى آن‏ها، ناگزیر باید جهان‏بینى آنان را نیز درک کرد. در حقیقت، اندیشه وبر این‏گونه نیست که بخواهد به جاى تعیین دین بر اساس اقتصاد (نظیر مارکس) اقتصاد را بر اساس دین تبیین کند، بلکه همان‏گونه که آرون مى‏گوید: وى طرز تلقى اقتصادى انسان‏ها را تحت تاثیر دستگاه اعتقادى آنان تعیین مى‏کند، همان‏گونه که دستگاه اعتقادى نیز در لحظه معینى از تاریخ ممکن است تحت تاثیر دستگاه اقتصادى باشد. (18)

ماکس وبر هرچند هدف رفتار دینى را چیزى غیر عقلانى، آن جهانى و غیر اقتصادى مى‏داند، (19) اما در باب بررسى پروتستانتیسم، از این بیان تا حدود زیادى فاصله مى‏گیرد و اصول ذیل را در باب دین و اقتصاد بیان مى‏کند:

اولا، دین و پدیده‏هاى اقتصادى وابستگى متقابل دارند و کنش متقابل میانشان موجود است.

ثانیا، نه دین و نه اقتصاد به تنهایى نمى‏توانند به‏طور کامل و کافى، واقعیت‏هاى زندگى اجتماعى را تعیین یا توصیف کنند.

ثالثا، تنها با درنظر گرفتن دین و نظام اقتصادى به عنوان متغیرها، امکان مطالعه زندگى اجتماعى وجود دارد.

عنصر مهم در جامعه‏شناسى دینى وبر، رفتار دینى یا رفتار انسان در برابر قدرت‏هاى فوق طبیعى است و از آن‏جا که این قدرت‏ها در تجربیات زندگى روزمره به چشم نمى‏آیند، انسان سعى کرده است از راه ایجاد نشانه‏هاى عادى با آن‏ها رابطه برقرار کند تا بتواند آن‏ها را براى خودش مجسم کند و از عملشان سر در آورد. درواقع، وقتى پذیرفته شد که در پشت اشیاى واقعى، نیروهاى پنهانى نهفته است که مستقیما دیده نمى‏شوند، لازم است وسایلى یافت‏شوند که بتوانند به آن‏ها معنایى بدهند. این وسایل نمادهاى دینى هستند و نماد وسیله زبانى غیرمتکلم است که اجازه مى‏دهد اراده موجودات فوق طبیعى را، که حرف نمى‏زنند، فهمیده شود. (20)

ماکس وبر در تحلیل دین، در برخى از زمینه‏ها، با مارکس موافق است. یکى از وجوه اشتراک او با مارکس، خصلت رادیکالى (توجه به ریشه‏هاى مشکلات اجتماعى) تحلیل آنان از جامعه است. در واقع، آنچه را مارکس بیگانگى کارگر از وسایل تولید نام مى‏برد، وبر بیش‏تر گسترش داده و به صورت مفهوم جامع‏تر حکومت عقل بر زندگى جدید در آورد. (21)

ازنظر وبر، عقاید دینى منافع مختلف گروهى را حقانیت مى‏بخشد و بر خلاف مارکس، که معتقد است تنها اقتصاد و زیربناى اقتصادى است که بر دین و فرهنگ و روبناى فکرى اثر مى‏گذارد و آن را تعیین مى‏کند، معتقد است‏باورهاى دینى به نوبه خود، بر اقتصاد و زندگى روزمره اثر گذاشته و عامل تعیین کننده آن‏هاست. در نهایت، وبر در جوامع جدید، نقش مذهب را بسیار ضعیف مى‏داند. انسان نوین خدایان را از صحنه بیرون مى‏راند و آنچه را در دوران پیش، با بخت، احساس، سودا و تعهد تعیین مى‏شده، عقلانى کرده و تابع محاسبه و پیش‏بینى ساخته است. (22)

 

نظریه دینى امیل دورکیم

نخستین خدمت دورکیم به جامعه‏شناسى دین، عبارت از تحلیل وى از نقشى است که دین در تکوین وجدان جمعى - یعنى: وجدان و آگاهى اخلاق جمعى جامعه - ایفا مى‏کند. هرچند وى با این انگاره زمانش همراه بود که مى‏گفت دین محکوم است که سهم کم‏ترى در زندگى جدید داشته باشد (نظیر وبر)، ولى توجهش کم‏تر معطوف به بعد انحطاط دین، بلکه بیش‏تر معطوف به تحولش بود. اگرچه از نظر او ادیان نوعى اصالت دارند و دین دروغین وجود ندارد، ولى الوهیت از نظر او هرگز چیزى فراتر از جامعه تبدیل هیات یافته و نمادین شده نبود. (23)

روش تجربه‏گرایى دورکیم در باب واقعیت اجتماعى، از امورى است که حتى به جامعه‏شناسى دینى وى نیز سرایت کرده است، به گونه‏اى که وى دین را نیز با عینک تجربه مطالعه مى‏کند. نگرش دورکیم به دین بیش‏تر کارکردگرایانه با کارکرد مثبت است و بر همین اساس، وى در تحلیل دین، خلط اساسى بین معنا و محتواى نمادهاى دینى و معنا و محتواى کارکردهاى آن کرده است. (24)

بحث‏هاى دورکیم در باب دین و کارکردهاى آن و نقشى که دین در جوامع دارد، سه مرحله است:

1 بیش‏ترین تحلیل‏هاى دورکیم درباب مطالعه دینى در باب پیدایش ادیان، به ویژه در جوامع ابتدایى و جایگاه رفیع دین در این جوامع، است.

2- در جوامع جدید، ادیان رو به افول رفته، از صحنه زندگى کنار مى‏روند.

3- شاهکارى است که دورکیم درباب دین - به اصطلاح آرون - در جوامع امروزى ارائه مى‏دهد. (25)



گروهی از دانشجویان ::: سه شنبه 87/5/8::: ساعت 7:2 عصر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 81
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :98127
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : گروهی از دانشجویان[75]
نویسندگان وبلاگ :
علیرضا قصری
علیرضا قصری (@)[0]

سید محمد کاظمی قهفرخی
سید محمد کاظمی قهفرخی (@)[0]

میثم فرخی[0]

ما دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) تهران هستیم که با راه اندازی این وبلاگ سعی داریم تا علاوه بر انجام تکلیف درسی درباره ی مطالعات دین ،در این حوزه بر روی دین مسیحیت مطالعاتی را انجام دهیم
 
>>آرشیو شده ها<<
آشنایی با اعضا و اهداف وبلاگ
حج در مسیحیت
زیارت در مسیحیت1
زیارت در مسیحیت2
زیارت در مسیحیت3
مقاله علمی درباره زیارت در مسیحیت
زیارت
مسیحیت جهانی(قسمت اول)
مسیحیت جهانی(قسمت دوم)
مسیحیت جهانی(قسمت سوم)
تجدد در کلیسا(قسمت اول)
تجدد در کلیسا(قسمت دوم)
تجدد در کلیسا(قسمت سوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت اول)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت دوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت سوم)
مناسبات میان اخلاق و عرفان مسیحی
کلیسای کاتولیک
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت اول)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت دوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت سوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت چهارم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت پنجم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت ششم)
دین، مراسم مذهبی و فرهنگ
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت اول
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت دوم
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت اول)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت دوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت سوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت اول)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت دوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت سوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت پنجم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت اول)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت دوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت سوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت چهارم)
پارادایم انسانشناسی دین(مایکل لامبک ترجمه: جبار رحمانی)
آخر الزمان در مسیحیت
ابهام در تحلیل پدیده دینی
پرسش بوردیو از جامعه شناسی دین
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت اول)
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت دوم)
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
چند کتاب اینترنتی درباره ی مسیحیت(دانلود کنید)
رهبانیت در مسیحیت و مسیحیت رسمی
مسیحیت از نگاه یک مسیحی
کتاب مقدس
نهضت اصلاح گرایى کاتولیکى
تجربه ی دینی(قسمت اول)
تجربه دینی(قسمت دوم)
تجربه دینی(قسمت سوم)
تجربه دینی(قسمت چهارم)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت اول)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت دوم)
تحولات مذهبى در عصر اطلاعات (قسمت اول)
تحولات مذهبی در عصر اطلاعات(قسمت دوم)
ویژگی های کلی انسان شناسی دینی
دین و انسان(2)
دین و انسان(1)
عبادات و اعمال مسیحی(قسمت دوم)
عبادات و اعمال مسیحى(قسمت اول)
ایمان در آیین کاتولیک(1)
ایمان در آیین کاتولیک(2)
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<