سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اسلام را چنان وصف کنم که کس پیش از من نکرده است . اسلام گردن نهادن است و گردن نهادن یقین داشتن ، و یقین داشتن راست انگاشتن ، و راست انگاشتن بر خود لازم ساختن ، و بر خود لازم ساختن انجام دادن ، و انجام دادن به کار نیک پرداختن . [نهج البلاغه]

مطالعات ادیان


رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین

محمد فولادى

پیش‏گفتار

قرن‏ها غفلت، رکود، عقب‏ماندگى و در لاک خود فرو رفتن، هاله‏اى از ابهام بر چهره دین نشاند و امکان جولان اندیشه و فکر و رشد مباحث علمى و مبارزه عملى را از بیش‏تر اندیشمندان مسلمان سلب نمود. اما در این میان، همچون همیشه تاریخ، که استثناهایى یافت مى‏شوند و کسانى فراتر از زمان و مکان مى‏اندیشند، برخى از بزرگان قد علم کردند و بدون کم‏ترین ملاحظه‏اى، اندیشه خود را طرح نمودند. از جمله مصلحان و نواندیشان مسلمان در جوامع اسلامى، که کمر همت‏به تجدید سازمان اندیشه اسلامى پرداختند، سیدجمال‏الدین اسدآبادى، شیخ محمد عبده، اقبال لاهورى، حضرت امام و استاد مطهرى(رح) مى‏باشند. نقطه اوج این تلاش‏ها احیاى اندیشه دینى توسط امام خمینى; بود.

پیدایش انقلاب اسلامى در ایران و ظهور ارزش‏ها و الگوهاى رفتارى جدید در روابط انسان، عرصه را براى نگاهى دوباره و ارزیابى مجدد آراء و افکار و عقاید دینى باز نمود; زیرا فرهنگ جدید، که به برکت انقلاب اسلامى ظهور کرد، به انسان‏ها هویتى تازه بخشید تا بر اساس ارزش‏ها، اصول و اندیشه‏هایى نو و برداشتى دوباره از اسلام، به کاوش در فرهنگ دین بپردازند و این تفسیر نو از دین، نه به دلیل برداشتى متناقض با برداشت پیش از انقلاب از اسلام و یا تغییر در مبانى دینى، بلکه به دلیل حضور دین در صحنه اجتماع و سیاست و تفسیر دین بر اساس نیازها و مقتضیات جدید است. احیاى مجدد دین در صحنه اجتماع و سیاست چیزى نیست که به بهایى اندک به دست ما رسیده باشد، بلکه بهایى سنگین در این راه پرداخت گردیده است; چه خون‏هاى بسیارى که در این راه ریخته شده و چه قلم‏هاى پر قدر اندیشمندان بزرگى که در این راه شکسته شده است!

از جمله کسانى که در زمینه مسائل دینى و اندیشه اجتماعى اسلام به تجزیه و تحلیل پرداخته و در زمره نو اندیشان جامعه اسلامى به شمار مى‏رود و در وسع خود کوشید تا اندیشه‏هاى دینى را در قالبى نو ارائه نماید، دکتر على شریعتى است.

در خصوص برخورد با آثار دکتر شریعتى، سخن به افراط و تفریط فراوان رفته است. اما طرح علمى اندیشه‏هاى وى و یافتن نقاط قوت و ضعف تفکرات وى به عنوان مباحثى صرفا علمى و به دور از حب و بغض‏هاى سیاسى و شخصى از جمله اهداف این مقاله است. اما پیش از ورود به بحث، تذکر چند نکته ضرورى است:

1- دکتر شریعتى، که مدرک دکتراى خود را در زمینه «تاریخ تمدن و جامعه‏شناسى‏» اخذ کرده، در خصوص دین و مبانى و اصول آن به تجزیه و تحلیل پرداخته و در زمینه دین نه به عنوان یک متدین و مسلمان و معتقد، بلکه از زاویه‏اى بیرونى و به عنوان یک متفکر اجتماعى به ارزیابى پرداخته است. چه وى، چندان در قید و بند ضوابط و معیارهاى جامعه‏شناسان نبوده و از روش‏هاى جامعه‏شناسى در تحلیل پدیده‏هاى اجتماعى کمک نگرفته است.

2- از جمله عواملى که موجب شکل‏گیرى و رشد شخصیت افراد مى‏شود، محیط و بستر اجتماعى است که فرد در آن قرار دارد. در دهه 1330، که همزمان با آغاز رسمى فعالیت‏هاى علمى و سیاسى دکتر شریعتى است، احزاب و جریان‏هاى اجتماعى و سیاسى گوناگون، به ویژه جریانات و اجزاب چپ، جو حاکم بر ایران را در اختیار داشتند. از این‏رو، گروه‏هاى اسلامى، ملى و نهضت ملى مقاومت - که وى عضو آن بود - در مقابل این‏گونه جریانات فکرى، از خود واکنش و مقاومت نشان دادند. ورود شریعتى به مباحث و تحلیل‏هاى مارکسیستى و دیالکتیکى از وى چنان شخصیتى ساخت که وى در تحلیل بسیارى از مباحث دینى، متاثر از آن‏هاست. از جمله اولین آثار وى در این سال‏ها، کتاب خداپرست‏سوسیالیست ابوذر گواه این مدعاست.

3- علاوه بر جریان فکرى حاکم، که شریعتى به شدت از آن متاثر بود و خود نیز بدان اذعان داشت، او از برخى اندیشمندان از جمله، مولوى، صادق هدایت، اقبال، فانون و مترلینگ نیز متاثر بود.

4- با عنایت‏به شرایط مذکور و با توجه به این‏که شریعتى بیش از آن‏که محصول تربیت‏حوزه‏هاى دینى باشد، تحصیل‏کرده غربى است، هرگز نباید و نمى‏توان انتظار داشت که او همچون علامه طباطبائى و شهید مطهرى(رح) به تجزیه و تحلیل دین بپردازد و تفسیر مارکسیستى وى از دین تا حدى طبیعى است.

5- براى تبیین نوع تفسیرى که شریعتى از دین ارائه داده، تفسیر دیدگاه مارکسیسم از دین و نیز دو تفسیر رایج جامعه‏شناسانه از دین - یعنى: تفسیر ماکس وبر و دورکیم - نیز ضرورى است.

انواع رویکردهاى اجتماعى مطالعه دین

پدیده‏هاى دینى را مى‏توان از چهار منظر مورد بررسى قرار داد:

1- منظر جامعه‏شناسى;

2- منظر دینى;

3- منظر فلسفى و کلامى;

4- منظر روان‏شناختى;

و جامعه‏شناسى دینى ( Religiuos Sociology) تقسیم مى‏شود. «جامعه‏شناسى دین‏» در پى فهم ماهیت پدیده‏هاى دینى از نگاه جامعه‏شناسانه است و پدیده‏هاى دینى را به عنوان «پدیده‏هاى اجتماعى‏» مورد مطالعه قرار مى‏دهد. جامعه‏شناسى دینى نیز پدیده‏ها و رفتارهاى دینى را به عنوان بخشى از پدیده‏هاى اجتماعى با روش‏هاى دینى مورد بررسى قرار مى‏دهد. (1)

رویکرد دوم در پى فهم ماهیت دین از نگاه مفسران واقعى دین و آیات و احادیث اسلامى است.

رویکرد سوم به مطالعه دین مى‏پردازد، اما از نگاه کلامى و فلسفى. این گروه در مقام تصدیق و تکذیب مدعیات دینى‏اند و برآنند تا حقانیت دین خود را اثبات نمایند و نیز بطلان اندیشه‏هاى مقابل را با برهان عقلى به اثبات رسانند.

رویکرد چهارم به دین به عنوان یک پدیده فردى و نوعى رابطه انسان با موجود فوق طبیعى مى‏پردازد

در این گفتگو، رویکرد نخست مورد نظر است.

به حسب این رویکرد، دین به عنوان پدیده‏اى اجتماعى مورد بررسى قرار مى‏گیرد که هرچند به رفتار و رابطه فرد با موجودى مقدس و ماوراى طبیعى مى‏پردازد، اما این نوع رفتار خود داراى آثار اجتماعى است و به تعبیر دورکیم، «دین پدیده اجتماعى است و در زمینه اجتماعى رخ مى‏دهد.» (2) بنابراین، شاخه‏اى در جامعه‏شناسى تحت عنوان «جامعه‏شناسى دین‏» ایجاد شده که رفتار دینى را در قالب جامعه‏شناسى مطالعه مى‏کند. جامعه‏شناسى دین، رفتار دینى را به عنوان نوعى رفتار اجتماعى مطالعه مى‏کند. بنابراین، به اجمال، انواع رویکردهاى جامعه‏شناختى نسبت‏به دین مورد توجه قرار داده مى‏شود. امروزه على‏رغم گذشت‏بیش از یک قرن از عمر جامعه‏شناسى، مطالعات جامعه‏شناختى دین هنوز متاثر از اندیشه‏هاى نظریه‏پردازان مدرسى این علم - یعنى: کارل مارکس، امیل دورکیم و ماکس وبر - است و جامعه‏شناسان بعدى مطالعات دینى خود را با تمایل به رویکردهاى سه‏گانه این نظریه‏پردازان ارائه داده‏اند. در این مقال، به اجمال، هر یک از رویکردهاى سه‏گانه مزبور تبیین مى‏گردد:



گروهی از دانشجویان ::: سه شنبه 87/5/8::: ساعت 7:2 عصر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 9
کل بازدید :97332
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : گروهی از دانشجویان[75]
نویسندگان وبلاگ :
علیرضا قصری
علیرضا قصری (@)[0]

سید محمد کاظمی قهفرخی
سید محمد کاظمی قهفرخی (@)[0]

میثم فرخی[0]

ما دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) تهران هستیم که با راه اندازی این وبلاگ سعی داریم تا علاوه بر انجام تکلیف درسی درباره ی مطالعات دین ،در این حوزه بر روی دین مسیحیت مطالعاتی را انجام دهیم
 
>>آرشیو شده ها<<
آشنایی با اعضا و اهداف وبلاگ
حج در مسیحیت
زیارت در مسیحیت1
زیارت در مسیحیت2
زیارت در مسیحیت3
مقاله علمی درباره زیارت در مسیحیت
زیارت
مسیحیت جهانی(قسمت اول)
مسیحیت جهانی(قسمت دوم)
مسیحیت جهانی(قسمت سوم)
تجدد در کلیسا(قسمت اول)
تجدد در کلیسا(قسمت دوم)
تجدد در کلیسا(قسمت سوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت اول)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت دوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت سوم)
مناسبات میان اخلاق و عرفان مسیحی
کلیسای کاتولیک
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت اول)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت دوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت سوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت چهارم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت پنجم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت ششم)
دین، مراسم مذهبی و فرهنگ
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت اول
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت دوم
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت اول)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت دوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت سوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت اول)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت دوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت سوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت پنجم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت اول)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت دوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت سوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت چهارم)
پارادایم انسانشناسی دین(مایکل لامبک ترجمه: جبار رحمانی)
آخر الزمان در مسیحیت
ابهام در تحلیل پدیده دینی
پرسش بوردیو از جامعه شناسی دین
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت اول)
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت دوم)
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
چند کتاب اینترنتی درباره ی مسیحیت(دانلود کنید)
رهبانیت در مسیحیت و مسیحیت رسمی
مسیحیت از نگاه یک مسیحی
کتاب مقدس
نهضت اصلاح گرایى کاتولیکى
تجربه ی دینی(قسمت اول)
تجربه دینی(قسمت دوم)
تجربه دینی(قسمت سوم)
تجربه دینی(قسمت چهارم)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت اول)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت دوم)
تحولات مذهبى در عصر اطلاعات (قسمت اول)
تحولات مذهبی در عصر اطلاعات(قسمت دوم)
ویژگی های کلی انسان شناسی دینی
دین و انسان(2)
دین و انسان(1)
عبادات و اعمال مسیحی(قسمت دوم)
عبادات و اعمال مسیحى(قسمت اول)
ایمان در آیین کاتولیک(1)
ایمان در آیین کاتولیک(2)
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<