سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس خود را نشناسد، به غیر خود نادانتر باشد . [امام علی علیه السلام]

مطالعات ادیان


دیدگاه پروتستان

مارتین لوتر، بنیانگذار اصلاح کلیسا، «ایمان» را همان اعتماد(23) به خدا مى‏داند. ایمان یعنى: «اعتماد همه‏جانبه به فیض الهى و عشق و محبت آشکار به عیسى مسیح.»(24)

به اعتقاد وى، باور دو کاربرد دارد: یکى به معناى «باور به یک گزاره»(25) و دیگرى به معناى باور به کسى،(26) و روح ایمان بر خلاف آکویناس، باور به کسى است، نه باور به یک گزاره. اختلاف لوتر با شوراى واتیکان نیز در همین نکته است که آن‏ها باورهاى گزاره‏اى را مقدّم مى‏دانند، اگرچه تصریح مى‏کنند که این باورهاى گزاره‏اى باید بر اساس باور به کسى (خدا) فراهم آیند. اما لوتر گوهر ایمان را باور به خدا مى‏گیرد و باور به گزاره‏هاى وحیانى را در مرتبه بعد قرار داده، آن‏ها را براى گوهر ایمان لازم نمى‏شمارد.(27)

ریچارد سویین برن، تفسیرى از کلام لوتر ارائه مى‏دهد که مطابق آن، نظریه لوتر بر همان نظریه آکویناس استوار مى‏گردد؛ بدین معنا که سویین برن «اعتماد» را به معناى «علم به خیرخواهى خداوند» معنا کرده است؛ علمى که شواهدى بر خلاف آن در طبیعت یافت مى‏شوند. با این همه، بر اساس خواست و اراده خود به خدا ایمان آورده، به او اعتماد مى‏کنیم.(28)

اما جان هیک، در تفسیر کلام لوتر مى‏نویسد: مارتین لوتر نقطه شروع ایمان را پاسخ به پرسش از وجود خدا ندانسته و مفهوم اعتماد لوتر به معنایى که سویین برن گفته نیست. از نگاه لوتر وجود خدا آن‏قدر روشن است که نیازى به استدلال و برهان بر وجودش نیست. ایمان از نگاه او، دانستن وجود خدا نیست، بلکه دل سپردن و اعتماد به خداى آشکار است. مطابق این تفسیر از کلام لوتر، نظریه او از مجموعه نظریه‏هاى گزاره‏اى در باب ایمان خارج مى‏شود و در مقابل آن‏ها قرار مى‏گیرد.(29)

نظریه جان هیک درباره ایمان

جان هیک، متکلّم پروتستانى معاصر، نظریه‏اى درباره ایمان ارائه داده که طرفداران زیادى در میان این فرقه دارد. مدافعان این نظریه پیشینه آن را به اندیشه مصلحان کلیسا ـ یعنى لوتر و کالون و دیگران ـ و حتى جلوتر، به کلیساى نخستین برمى‏گردانند. مطابق این نظریه، «وحى» به حوادثى گفته مى‏شود که در اثر دخالت خداوند در تاریخ به وجود مى‏آیند. «مضمون وحى مجموعه‏اى از حقایق درباره خداوند نیست، بلکه خداوند از راه تأثیر گذاشتن در تاریخ، به قلمرو تجربه بشرى وارد مى‏گردد.»(30) از این‏رو، وحى از مقوله حادثه است، نه گفتار.

مطابق این تفسیر از «وحى»، ایمان از سنخ تصدیق چند گزاره وحیانى نخواهد بود، بلکه «شناخت اختیارى فعل خداوند در تاریخ بشر است و شامل دیدن، ادراک کردن یا تعبیر حوادث به طریقى خاص است.»(31) بنابراین، ایمان از سنخ دیدن و تجربه کردن است. ایمان شناخت و تجربه حوادث وحیانى است و خداوند با آن حوادث وحیانى در قلمرو تجربه بشر قرار مى‏گیرد.

 

مراد او از «شناخت اختیارى فعل خداوند» آن است که ظهور خدا در جهان نه چندان آشکار است که همه به راحتى آن را ببینند و متقاعد شوند، و نه چندان مستور و پنهان از دیدگان است که رهروان راستین کوى او از شناختش بازمانند؛ زیرا در هر یک از این دو حالت، جایى براى اختیار و اراده انسان باقى نمى‏ماند. در صورت نخست، بدون اراده ایمان مى‏آورد و در صورت دوم، ایمان نمى‏آورد و اگر هم ایمان برایش حاصل شود، ایمانى کورکورانه خواهد بود. «از این‏رو، فرایند آگاهى یافتن نسبت به خداوند، اگر نخواهیم که استقلال شکننده شخصیت انسانى در هم شکسته شود، باید متضمّن پاسخ آزادانه خود فرد از روى بینش و رضایت باشد.»(32)

اما منظور جان هیک، از «حوادث وحیانى» و تعبیر آن‏ها این است که ما روزانه حوادث بى‏شمارى را مشاهده مى‏کنیم که از کنارشان به آسانى مى‏گذریم. اما گاهى تجربه‏اى در این حوادث رخ مى‏دهد که انسان در آن‏ها دست خدا را مشاهده مى‏کند، به گونه‏اى که آن حادثه پس از آن تجربه ایمانى، به طور جاودانه امرى معنادار و مهم جلوه مى‏کند. هرگاه این نوع تجربه در حادثه‏اى رخ دهد، انسان حضور خدا و صفات او را درک مى‏کند. وى براى تبیین این مسئله از اصطلاح «Experiencing as» (چنین تجربه مى‏کنم که) استفاده مى‏کند. وى این واژه را از اصطلاح «Seeing as» (چنین مى‏بینم که)، که لودیک ویتگنشتاین آن را هنگام بحث از مسئله معرفت‏شناسى تصاویر دو پهلو و معنادار(33) به کار مى‏برد، به عاریت گرفته است. براى مثال، صفحه‏اى را در نظر بگیرید که ظاهرا پوشیده از نقطه‏هاى درهم و بر هم است که وقتى در آن خیره مى‏شویم، ناگهان به صورت تصاویر انسان‏هایى در مى‏آید که در میان درختان ایستاده‏اند. اکنون آن صفحه به صورت تصویرى که داراى این نوع خاص از معناست به چشم مى‏آید و نه به صورت‏هاى دیگر. حال، هرگاه به آن صفحه نگاه شود، دیگر معناى خاصى براى شما خواهد داشت و اهمیتى مى‏یابد که پیشتر نداشت؛ یعنى آن نقطه‏ها و خط‏ها مفهومى تازه براى شما دارند. جان هیک مى‏گوید: همان‏گونه که در آن تصویر این اتفاق روى مى‏دهد، در تجارب ایمانى نیز که فرایند پیچیده‏ترى از دیدن محض هستند و شامل ادراک و تعبیر آن نیز مى‏شوند، مى‏توانند مانند «seeing as» به صورت «experiencing as» درآیند؛ یعنى به صورتى درآیند که انسان هر وقت آن حادثه را ببیند، آن تجربه تداعى شود؛ یعنى حضور و قدرت خدا را در آن حادثه ببیند و تجربه کند.(34)

اما مراد جان هیک از تعبیر «interpretation» واکنشى است که انسان در موقعیت‏هاى گوناگون از خود نشان مى‏دهد، چه به صورت بیان و گفتار باشد و چه به صورت‏هاى دیگر. بنابراین، از نظر او، «ایمان» عبارت است از: «دیدن حادثه‏هایى که افعال الهى هستند و با این حساب، واکنشى خاص از ما مى‏طلبد که همان عبودیت است.»(35)

از این‏رو، جان هیک ایمان را امرى تجربى دانسته، اساس آن را تعلّق و وابستگى به خدا مى‏داند. وى در توجیه کنار گذاشتن استدلال و روآوردن به تجربه‏گرایى مى‏گوید: «همان‏طور که پایه‏هاى اولیه هر علمى بر اساس مشاهدات تجربى است، مبادى اولیه کلام هم بر اساس مشاهدات پیامبران شکل گرفته است.» مشاهدات پیامبران، که بارزترین تجربه‏هاى حوادث وحیانى است، مبناى سنّت دینى خاصى قرار مى‏گیرد و ملاک صحّت و سقم تجربه‏هاى دیگران است.(36)

 

 



گروهی از دانشجویان ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 8:43 صبح


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 83
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :98129
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : گروهی از دانشجویان[75]
نویسندگان وبلاگ :
علیرضا قصری
علیرضا قصری (@)[0]

سید محمد کاظمی قهفرخی
سید محمد کاظمی قهفرخی (@)[0]

میثم فرخی[0]

ما دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) تهران هستیم که با راه اندازی این وبلاگ سعی داریم تا علاوه بر انجام تکلیف درسی درباره ی مطالعات دین ،در این حوزه بر روی دین مسیحیت مطالعاتی را انجام دهیم
 
>>آرشیو شده ها<<
آشنایی با اعضا و اهداف وبلاگ
حج در مسیحیت
زیارت در مسیحیت1
زیارت در مسیحیت2
زیارت در مسیحیت3
مقاله علمی درباره زیارت در مسیحیت
زیارت
مسیحیت جهانی(قسمت اول)
مسیحیت جهانی(قسمت دوم)
مسیحیت جهانی(قسمت سوم)
تجدد در کلیسا(قسمت اول)
تجدد در کلیسا(قسمت دوم)
تجدد در کلیسا(قسمت سوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت اول)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت دوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت سوم)
مناسبات میان اخلاق و عرفان مسیحی
کلیسای کاتولیک
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت اول)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت دوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت سوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت چهارم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت پنجم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت ششم)
دین، مراسم مذهبی و فرهنگ
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت اول
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت دوم
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت اول)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت دوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت سوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت اول)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت دوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت سوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت پنجم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت اول)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت دوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت سوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت چهارم)
پارادایم انسانشناسی دین(مایکل لامبک ترجمه: جبار رحمانی)
آخر الزمان در مسیحیت
ابهام در تحلیل پدیده دینی
پرسش بوردیو از جامعه شناسی دین
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت اول)
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت دوم)
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
چند کتاب اینترنتی درباره ی مسیحیت(دانلود کنید)
رهبانیت در مسیحیت و مسیحیت رسمی
مسیحیت از نگاه یک مسیحی
کتاب مقدس
نهضت اصلاح گرایى کاتولیکى
تجربه ی دینی(قسمت اول)
تجربه دینی(قسمت دوم)
تجربه دینی(قسمت سوم)
تجربه دینی(قسمت چهارم)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت اول)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت دوم)
تحولات مذهبى در عصر اطلاعات (قسمت اول)
تحولات مذهبی در عصر اطلاعات(قسمت دوم)
ویژگی های کلی انسان شناسی دینی
دین و انسان(2)
دین و انسان(1)
عبادات و اعمال مسیحی(قسمت دوم)
عبادات و اعمال مسیحى(قسمت اول)
ایمان در آیین کاتولیک(1)
ایمان در آیین کاتولیک(2)
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<