سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون تنگدست شدید به صدقه دادن با خدا سودا کنید . [نهج البلاغه]

مطالعات ادیان


مقایسه دکترین منجی‌گرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت پنجم)

منبع خبرگزاری فارس

  حکومت مهدی(عج) سه ویژگی اساسی دارد؛

یکم. حکومت جهانی

در زمان ظهور مهدی(عج)، جهان تشنه عدالت است و در انتظار منجی عادل به سر می‌برد. وقتی امام مهدی4 قیام خود را آغاز می‌کند، با تکیه بر یاران و سپاهیان خویش و امدادهای الهی، قدرت خود را در تمامی جهان گسترش خواهد داد و به اذن خدا، زمین و زمان را فرمان‌بردار خویش می‌سازد. خداوند متعال به بندگان صالحش چنین وعده‌ داده است:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمْ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا.[60]

هم‌چنین می‌فرماید:

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ.[61]

امام باقر(ع) درباره آیه الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوْا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنْ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ [62]فرموده است:

این آیه در شأن آل‌محمد(ص)، یعنی مهدی(عج) و اصحابش نازل شده است که خداوند سراسر زمین را به او تملیک می‌کند و به دست او دین را ظاهر می‌سازد و بدعت‌ها و باطل را از میان می‌برد تا حدی که اثری از ستم دیده نخواهد شد.[63]

دوم. گسترش عدل و قسط

دیگر ویژگی حکومت مهدی(عج)، رعایت عدالت در تمامی جنبه‌های آن است. تأکید بر مسئله عدالت و برپایی قسط در عصر مهدی، ترجیع بند همه روایات و احادیث در مورد آن حضرت به شمار می‌رود. مهدی4، عدالت را به تمام معنا به اجرا در می‌آورد و در همه جنبه‌های حقوقی، قضایی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... آشکار می‌سازد، همان عدلی که امام علی(ع) به آن بشارت داده است.[64]

سوم. وحدت

دولت مهدی(عج)، دولت وحدت است؛ وحدت صوری و معنوی. وحدت صوری است؛ زیرا مردم زیر پرچم اسلام و معتقد به قانون قرآن، به خداوند واحد دل می‌سپارند. وحدت معنوی نیز دارد؛ زیرا دوست مؤمنان پاک‌دل است؛ مردمی یک دل با هدفی واحد، یک سخن و دوستدار برپایی نظام عدالت‌ که به توصیه‌های حاکمی الهی و عدالت‌گستر دل بسته‌اند.

بدین‌سان، دولت اسلام با بهره‌گیری از قانون قرآن و به کارگیری دقیق دستورهای آن، به رهبری امام مهدی(عج) استقرار می‌یابد و جهانیان، لذت زندگی زیر پرچم منجی الهی، عادل را درک خواهند کرد. آن روز، زمین و آسمان به یمن برپایی دولت کریمه مهدوی، برکت‌های بی‌پایانشان را به مردم تحت امر او می‌بخشند. اهل آسمان و زمین، شادمان و جماد و نبات و حیوان، شادابند.[65]

نتیجه و مقایسه

با توجه به آن‌چه درباره منجی‌گرایی در مسیحیت و اسلام گفته شد، می‌توان این نتایج را به دست آورد:

الف) عقیده به ظهور منجی بزرگ الهی در آخر الزمان که جهانیان را از ستم و استبداد و بیداد رهایی خواهد بخشید، اعتقادی همگانی در میان پیروان دو دین بزرگ الهی است و در متون دینی این دو آیین بزرگ، نمونه‌های فراوانی از این نویدها و بشارت‌ها وجود دارد.

ب) موعود و منجی ملت‌ها در هر دو دین، ویژگی‌هایی تقریباً هم‌سان دارد و هدف از ظهور او، اقامه عدل و داد و برپایی نظامی عادلانه و الهی است.

ج) رخدادهای زمان عروج حضرت عیسی(ع) و آخرالزمان که در مسیحیت مطرح شده، با روی‌دادهای زمان غیبت کبرای امام مهدی(عج) و فتنه‌های آخرالزمان که در آثار مسلمانان آمده است، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد. می‌توان گفت میان پیروان این دو آیین، دیدگاه‌های انحرافی و اغراق‌آمیز نفوذ کرده است.

د) درباره وضعیت پس از ظهور و فراوانی برکات و نعمت‌ها و ایجاد صلح و آرامش در زمین نیز برخی تعبیرهای مبالغه‌آمیز در متون حدیثی اسلام و متون دینی مسیحیت دیده می‌شود. به وی‍ژه در عهد عتیق، مطالبی عجیب عنوان شده است.

هـ) منجی در مسیحیت، در آسمان‌ها زیست می‌کند و برای آغاز ظهورش، نخست مؤمنان را به آسمان می‌برد. آن‌گاه پس از سال‌ها مصیبت عظیم، به زمین باز می‌گردد. درک این آموزه بسیار خردگریز است، ولی منجی مسلمانان، در زمین و با زمینیان زندگی می‌کند، در میان آنان است و با ایشان سخن می‌گوید، در بسیاری موارد یاری‌شان می‌کند و با راهنمایی‌های سودمندش، ایشان را هدایت می‌نماید، ولی مردم او را با عنوان مهدی موعود تطبیق نمی‌دهند.

و) بخشی از بشارت‌هایی که در عهدین درباره منجی آخرالزمان آمده است، درباره حضرت عیسی(ع) می‌تواند صادق باشد، ولی بسیاری از آن بشارت‌ها درباره آن حضرت صادق نیست، ولی بنابر برخی پژوهش‌ها می‌توان بر منجی معرفی شده در اسلام تطبیق کرد.[66]

ج) آسیب شناسی منجی‌گرایی

متأسفانه آموزه منجی‌گرایی با همه تقدسی که دارد، هم‌چون برخی دیگر از آموزه‌های دینی، از برخی انحراف‌ها و آسیب‌ها در امان نمانده است و بعضی، دانسته یا نادانسته، در این‌باره به باورهای نادرستی معتقد شده‌اند که به برخی از آنها اشاره می‌گردد:



گروهی از دانشجویان ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 8:17 صبح


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 82
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :98128
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : گروهی از دانشجویان[75]
نویسندگان وبلاگ :
علیرضا قصری
علیرضا قصری (@)[0]

سید محمد کاظمی قهفرخی
سید محمد کاظمی قهفرخی (@)[0]

میثم فرخی[0]

ما دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) تهران هستیم که با راه اندازی این وبلاگ سعی داریم تا علاوه بر انجام تکلیف درسی درباره ی مطالعات دین ،در این حوزه بر روی دین مسیحیت مطالعاتی را انجام دهیم
 
>>آرشیو شده ها<<
آشنایی با اعضا و اهداف وبلاگ
حج در مسیحیت
زیارت در مسیحیت1
زیارت در مسیحیت2
زیارت در مسیحیت3
مقاله علمی درباره زیارت در مسیحیت
زیارت
مسیحیت جهانی(قسمت اول)
مسیحیت جهانی(قسمت دوم)
مسیحیت جهانی(قسمت سوم)
تجدد در کلیسا(قسمت اول)
تجدد در کلیسا(قسمت دوم)
تجدد در کلیسا(قسمت سوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت اول)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت دوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت سوم)
مناسبات میان اخلاق و عرفان مسیحی
کلیسای کاتولیک
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت اول)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت دوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت سوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت چهارم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت پنجم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت ششم)
دین، مراسم مذهبی و فرهنگ
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت اول
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت دوم
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت اول)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت دوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت سوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت اول)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت دوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت سوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت پنجم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت اول)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت دوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت سوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت چهارم)
پارادایم انسانشناسی دین(مایکل لامبک ترجمه: جبار رحمانی)
آخر الزمان در مسیحیت
ابهام در تحلیل پدیده دینی
پرسش بوردیو از جامعه شناسی دین
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت اول)
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت دوم)
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
چند کتاب اینترنتی درباره ی مسیحیت(دانلود کنید)
رهبانیت در مسیحیت و مسیحیت رسمی
مسیحیت از نگاه یک مسیحی
کتاب مقدس
نهضت اصلاح گرایى کاتولیکى
تجربه ی دینی(قسمت اول)
تجربه دینی(قسمت دوم)
تجربه دینی(قسمت سوم)
تجربه دینی(قسمت چهارم)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت اول)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت دوم)
تحولات مذهبى در عصر اطلاعات (قسمت اول)
تحولات مذهبی در عصر اطلاعات(قسمت دوم)
ویژگی های کلی انسان شناسی دینی
دین و انسان(2)
دین و انسان(1)
عبادات و اعمال مسیحی(قسمت دوم)
عبادات و اعمال مسیحى(قسمت اول)
ایمان در آیین کاتولیک(1)
ایمان در آیین کاتولیک(2)
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<