زمانی که جمعیت مسلمانان در دریای مدیترانه، زیارت مسیحیان به سرزمین مقدس را مختل کرد این فقدان با ایجاد آرامگاههایی در سراسر اروپا جبران شد. یک رسم مقدس رایج تاکید بر انجام مراسم مذهبی بود برای مثال در chartres در فرانسه جایی که حجاب ودشیزه تقدیش شد.زیارتهای جهانی جدید با طلایه داران قرون وسطی شباهت داشت اگرچه آرامگاههای جهانی جئید فاقد رسوم و آثار بودند-یکی از دلایل ظهور تصاویر به عنوان جایگزین در این منطقه.
در این فاصله در مراکز اروپایی روند عادی سازی و کاهش شروع شده بودند.آرامگاهها پر از اشیای نمادین شدند.به همین خاطر معنا فراموش شد.بنابر این در طول جنبش پروتستان و عصر خشکه مقدسی بسیاری از ان آرامگاهها آماج حمله سنت شکنان قرار گرفتند و نیز بسته شدند.walsingham در انگلستان از نمونه های اولیه در این مورد است.
Desiderius Erasmust,William Langland,John Wyclif,Hugh Latimer,and John Calvin اصلاح طلبانی بودند که با زیارت و تمجید و احترام بیش از حد تصاویر مخالفت کردند.در سالهای اخیر مخالفت و اعتراض از سوی واتیکان مطرح شده است که موافقت خود را برای زیارت کردن Joazeiro و Bhia در برزیل و Necedah و Wisconsin در آمریکا انکار کرد.رویدادهای وهمی و شگفت انگیز فقط بعد از آزمون جامع مقامات روحانی ممکن است تایید بشود.در اسرائیل خاخام های یهودی بی نظمی هایی که در زیارتهای مشهور ارامگاههای سران مقدسشان(Tsaddiqim))وجود دارد را کنترل می کنند.
در سراسر جهان در دو قرن اخیر یک نوع زیارت باصدای مذهبی عالی و گروههایی از هواداران پر تب و تاب توسعه یافته است.زیارت مدرن به راستی فنی است.زائرینبا اتومبیل و هواپیما مسافرت می کنند و مراکز زیارتی جزوات و روزنامه هایی منتشر می کنند. مناطق آبخیز زیارت مدرن شهرهای صنعتی هستند.به هر حال پیام آرامگاه با وجود تنوع ارزشهای امروز هنوز سنتی است.بسیاری از زیارتهای کلیسای کاتولیک(وابسته به روم)با شبحی از دوشیزه مریم برای افراد آرمانگرای افراطی فروت شروع شده است که با توبه و هدیه ای برای درمان همراه است. (برای مثال در Lourdes فرانسه)
دیگر مراکز از خاکسترهای بعضی از آرامگاههای زیارتی فرسوده به وجود آمده است .یک دوستدار دید یک بنیانگذاری را داشت که از معجزه های جدید و نیز تقریبا از زیارت جدید آگاهی می داد.(برای مثالAylesford در انگلستان).زیارتهای خیالی وهمی و نیز زیارتهای مراکز مقدس در دیگر بخشهای جهان مدرن فراوان است( مثلا در ژاپن و در آرامگاه خاخام مقدسHuri of Beershera در اسرائیل)
اظهارات پایانی
زیارت یک فرآیند،پدیده سیال و در حال تغییر،خود جوش،در ابتدا سازمان نیافته و خارج از مرزهای سنت مذهبی است.آن در درجه اول یک آیین مردمی از رویداد است.یک داد و ستد در تجربه مذهبی بیشتر از یک انتقال به مقام بالاتر.یک زیارت خاص،برگشت پذیری فابل ملاحظه ایدر ط.ل زمان و نیز قدرت احیا و جان بخشی دارد.زائرین در سراسر جهان به عمق تجربه شان سوگند می خورند که اغلب از قدرت لغات پیشی می گیرند..