سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن را که نانخور کم است یکى از دو توانگرى‏اش فراهم است . [نهج البلاغه]

مطالعات ادیان


از دین می توان تعریف مفهومی داشت. بدین ترتیب دین مجموعه ای از عقاید و قوانین و مقرراتی است که هم به اصول بینشی بشر نظر دارد هم درباره ی اصول گرایشی او سخن می گوید و هم اخلاق و شوؤن زندگی او را پوشش می دهد.

 امروزه دین مورد توجه رشته های مختلف علمی قرار گرفته است. درجهان غرب با دید های مختلفی به آن می پردازند از جمله با دید فلسفی،عرفانی،جامعه شناختی و ...

 دین، جامع اقسام فراوانی است که برخی از آنها فقط از لحاظ لفظی با هم اشتراک دارند نه از لحاظ معنوی .

در یک تقسیم بندی کلی دین یا بشری است و یا وحیانی.

ادیان بشری را انسان ها به سبب احتیاجات روانی خود ساخته اند مانند:بت پرستی یا اعتقاد به نیروهای جادویی.

ادیان وحیانی ریشه دروحی دارند و غیب . انسان ها فقط دریافت کننده ی آنند نه سازنده ی آن.

هر کدام از این ادیان مورد مطالعه ی شاخه های مختلف علم مانند : فلسفه ی دین ،جامعه شناسی دین ،انسان شناسی دین و ...قرار می گیرند.

 فلسفه ی دین به یک معنا تفکر فلسفی درباره ی دین است در واقع کوششی فلسفی، برای تحلیل و بررسی انتقادی اعتقادات دینی . فیلسوفان احساس می کنند که می توانند هر جنبه ای از دین را مورد تحلیل فلسفی قرار داد.

تعریفی که اکثر مردم از دین در ذهن دارند بیشتر نزدیک به نگاه الهیون به دین است . دین به عنوان مجموعه ای از قواعد و روش های زندگی که خداوند برای هدایت بشر در اختیار او قرار داده است.

جامعه شناسی در تعریف دین می گوید :"دین اعتقاد به هستی های روحانی است "،" دین نظام یکپارچه ای از باور ها و عملکرد های مرتبط به چیز های مقدس است"

 اما از لحاظ انسان شناسی ،دین جنبه های مختلف پیدا می کند . انسان شناسی دینی در نیمه ی قرن 19 شکل گرفت ولی در آغاز مطرح شدن برخی موضوع های بیهوده مانع از رشد آن شد.

در ابتدا با رویکرد ساده پندارانه ای رو به رو هستیم و بعد سیر تطوری را در این زمینه می بینیم .

موضوع دین از نظر انسان شناسی دینی از یک سو تبیین سرچشمه های دین (خداوند،بت ،ماناو...)و از سوی دیگر مکان هایی است که این نیروها در آن تجلی می کنند (سنگ ها ، آتش و....)

انسان شناسی دینی انسان را به عنوان موجودی مطالعه می کند که با آنچه خود آن را مقدس می شمارد وارد رابطه شده و در خلال این رابطه آن را دگرگون می سازد.

این شاخه از انسان شناسی در واقع بخشی از انسان شناسی نمادین است و تمام ابعاد نمادین زبان،هنر و فرهنگ را در بر می گیرد.

حوزه ی انسان شناسی دین بسیار گسترده است و از آنچه به اصطلاح لوی برول ذهنیت ابتدایی نامیده می شود تا سحر و جادو و اشکال سازمان یافته ی دین را در بر می گیرد .

انسان شناسان متفاوتی از تایلر و دور کیم تا مولر و لوی استراوس در این زمینه نظریه پردازی کرده اند .

 به بیان ساده تر می توان گفت انسان شناسی دینی شاخه ای از علم انسان شناسی است که در آن باورها،عقاید،ارزش ها ،مناسک ،نماد هاو اسطوره ها و ...در حوزه ی دین در میان اقوام مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

 



گروهی از دانشجویان ::: چهارشنبه 87/5/23::: ساعت 11:32 عصر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :98064
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : گروهی از دانشجویان[75]
نویسندگان وبلاگ :
علیرضا قصری
علیرضا قصری (@)[0]

سید محمد کاظمی قهفرخی
سید محمد کاظمی قهفرخی (@)[0]

میثم فرخی[0]

ما دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) تهران هستیم که با راه اندازی این وبلاگ سعی داریم تا علاوه بر انجام تکلیف درسی درباره ی مطالعات دین ،در این حوزه بر روی دین مسیحیت مطالعاتی را انجام دهیم
 
>>آرشیو شده ها<<
آشنایی با اعضا و اهداف وبلاگ
حج در مسیحیت
زیارت در مسیحیت1
زیارت در مسیحیت2
زیارت در مسیحیت3
مقاله علمی درباره زیارت در مسیحیت
زیارت
مسیحیت جهانی(قسمت اول)
مسیحیت جهانی(قسمت دوم)
مسیحیت جهانی(قسمت سوم)
تجدد در کلیسا(قسمت اول)
تجدد در کلیسا(قسمت دوم)
تجدد در کلیسا(قسمت سوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت اول)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت دوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت سوم)
مناسبات میان اخلاق و عرفان مسیحی
کلیسای کاتولیک
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت اول)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت دوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت سوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت چهارم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت پنجم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت ششم)
دین، مراسم مذهبی و فرهنگ
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت اول
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت دوم
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت اول)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت دوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت سوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت اول)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت دوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت سوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت پنجم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت اول)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت دوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت سوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت چهارم)
پارادایم انسانشناسی دین(مایکل لامبک ترجمه: جبار رحمانی)
آخر الزمان در مسیحیت
ابهام در تحلیل پدیده دینی
پرسش بوردیو از جامعه شناسی دین
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت اول)
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت دوم)
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
چند کتاب اینترنتی درباره ی مسیحیت(دانلود کنید)
رهبانیت در مسیحیت و مسیحیت رسمی
مسیحیت از نگاه یک مسیحی
کتاب مقدس
نهضت اصلاح گرایى کاتولیکى
تجربه ی دینی(قسمت اول)
تجربه دینی(قسمت دوم)
تجربه دینی(قسمت سوم)
تجربه دینی(قسمت چهارم)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت اول)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت دوم)
تحولات مذهبى در عصر اطلاعات (قسمت اول)
تحولات مذهبی در عصر اطلاعات(قسمت دوم)
ویژگی های کلی انسان شناسی دینی
دین و انسان(2)
دین و انسان(1)
عبادات و اعمال مسیحی(قسمت دوم)
عبادات و اعمال مسیحى(قسمت اول)
ایمان در آیین کاتولیک(1)
ایمان در آیین کاتولیک(2)
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<