آخر الزمان در مسیحیت
در بخشهای مختلف کتاب عهد جدید چند گونه روایت درباره آخرالزمان و هنگام رسیدن آن بیان شده که در این نوشتار به اختصار به آنها اشاره شده است
برای شناختن بهتر اعتقاد مسیحیان درباره ویژگیهای آخرالزمان، در گام اول باید به سراغ کتاب مقدس آنان برویم.
کتاب مقدس شامل دو بخش عهد عتیق و عهد جدید است. مسیحیان « عهد عتیق » را برای کتاب مقدس عبریان یهود نام گذاردهاند. در حقیقت، این بخش دربارهی پیمان و عهد قدیم خدا با قوم بنیاسرائیل است و در مقابل آن، عهد جدید یعنی اناجیل چهارگانه و کتابهای دیگر رسولان مسیحی، پیمان جدید خدا با مردم و جایگزین آن عهد قدیمی به شمار میرود.
بنابراین، برای دریافت صحیح اعتقاد مسیحیان درباره آخرالزمان باید نخست عهد جدید را بررسی کنیم. درمراجعه به عهد جدید درمی یابیم که نظریهها درباره آخرالزمان یک سان نیست و نمی توان تصویری روشن و همآهنگ را از آن به دست آورد. گویا تصورات و ذهنیات نویسندگان عهد جدید با یک دیگر متفاوت بوده و همین تفاوت در نوشتههای آنان نیز تأثیر گذاشته است.
در بخشهای مختلف کتاب عهد جدید چند گونه روایت درباره آخرالزمان و هنگام رسیدن آن بیان شده که به اختصار به آنها اشاره میکنیم.
?. بنا بر برخی از فقرات عهد جدید و نقل قولهایی از حضرت عیسی (ع)، ایشان آخرالزمان را بسیار نزدیک می دید؛ امری که هر لحظه انتظار وقوع آن میرود. این مطلب از جواب عیسی به شاگردانش دربارهی آخرالزمان است. عیسی به شاگردانش میگفت:«به شما می گویم که الحال الیاس آمده است و او را شناختند بلکه آنچه خواستند با وی کردند!»
?. دربعضی از بخشهای عهد جدید، این آینده بسیار نزدیک به آینده دورتری موکول شده است؛ زمانی پس از مرگ عیسی و صعود او به آسمان، اما در آن زمان، برخی از شاگردان عیسی (ع) زنده خواهند بود.
«به شما می گویم بعضی از ایستادگان در این جا میباشند و تا ملکوت خدا را که به قوت میآید، مرگ را نبینند و نخواهند چشید».
?. بنابر بخشی از قسمتهای عهد جدید(متی،??: ??-??) رجعت مسیح و آخرالزمان آیندهای دورتر خواهد بود. زمانی که مسیحیان دروغین ظاهر شوند، حوادثی مثل جنگهای خونین و قحطیهای وحشت آور به وقوع خواهد پیوست. البته در موارد متعددی نیز گفته شده است، کسی جز خدا زمان وقوع رجعت عیسی (ع) را نمی داند.(متی??:??) (متی??:??)
?. قسمتهایی از اناجیل تاکید دارند که آغاز روز بزرگ واقعه ای ناگهانی است که وقوع آن هیچ علامتی ندارد. «کمرهای خود را بسته، چراغ های خود را افروخته بدارید ... آماده باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمی برید، پسر انسان می آید».
?. در موارد دیگر از علامتها و حوادث مختلفی که در آخرالزمان روی میدهد به تفصیل سخن می رود. بشارت عیسی به همه جهان میرسد، پیامبران دروغگو ظاهر می شوند و بلاهای سختی در زمین روی می دهد. که در مکاشفه یوحنا به طور بسیار مفصل از این علامتها سخن رفته است.
?.از برخی دیگرازفقرات عهد جدید،بینش دیگری دربارهی وقوع آخرالزمان فهمیده میشود این فقرات میگویند، تحول آخرالزمان امری تدریجی و تکاملی به شمار میرود که هم اکنون آغاز شده، مانند افتادن دانه در خاک و رشد و نمو گیاه و به ثمر رسیدن آن در پایان این روند تکاملی.
حضرت عیسی(ع) چنین می گوید:
ملکوت خدا مانند کسی است که تخم بر زمین بیفشاند و شب و روز بخوابد و برخیزد و تخم بروید و نمو کند ... مثل دانه خردلی است که وقتی آن را می کارند، کوچکترین تخمهای زمینی است، ولی چون میروید وشاخ و برگ می آورد مرغان هوا میتوانند زیر سایهاش آشیان گیرند.
این جریان تکاملی با ظهور عیسی(ع) وانتشار بشارت او آغاز و با رجعت دوباره او به انجام خواهد رسید.
?. در بخشهای دیگری از کتابهای عهد جدید، ملکوت الهی، امری به شمار میرود باطنی و ایمانی که همه انسانها بالقوه در آن سهیم هستند، ولی وقتی به فعلیت میرسد که ایمان درست واستوار در دل حاصل شود و زندگی روحی و اخلاقی مومن را دگرگون کند.« ملکوت خدا مانند خمیر مایهای است که در چند طرف خمیر رشد کند و تمامی خمیرها را فرا گیرد».
در تکمیل همین بخش در قسمتهایی دیگر آمده است که مسیح شخص معینی نیست، او اصل الهی و فوق طبیعی وفراتر از تاریخ و زمان است.او خود آخر الزمان محسوب میشود.رنج کشیدن و مصلوب شدنش مرگ و رنج همگان است و از گور برخاستنش فرستاد همگانی است وبه آسمان رفتنش تحقق ملکوت الهی است.
وقوع آخرالزمان دررسیدن ملکوت الهی به چند صورت در بخشهای مختلف کتاب عهد جدیدظاهرا متناقض مطرح شده که این اختلاف باعث اختلاف ناظر میان اصحاب کلیسا وناهماهنگی در تفاسیر نیز بوده به طور طبیعی از ابتدا نظریههای مختلفی دربارهی آخرالزمان میان اندیشمندان مسیحی پدید آمده است.
خبرگزاری آینده روشن